
Hvad skal vi arbejde med? Her udfordres med temaer, indhold eller spørgsmål, der kan inspirere.
Vores overordnet tema er "fællesskab - når jeg bliver til os", som understøttes af vores undertema "mod". Inspirationen til vores valgte temaer er kommet på baggrund af vores målgruppes alder og interesser. Da vi samarbejder med et dramahold i en udskolingsklasse, har vi gjort os mange overvejelser om temaet da det er vigtigt, at det ikke er for kedeligt og nemt ift. deres nuværende kompetencer og standpunkt.
Vi har derfor haft en dialog om, hvor man kan udfordre en aldersgruppe som deres på en sådan måde, at udfordringen giver en positiv proces og slutresultat. Samtidig har vi fokus på ikke at overskride grænser, men i stedet udfordre individerne på deres mod. Vores udfordring er, at vores kompetencer og erfaring indenfor emnet på nuværende tidspunkt ikke er helt identificerbart med deres.
Vi har derfor haft en dialog om, hvor man kan udfordre en aldersgruppe som deres på en sådan måde, at udfordringen giver en positiv proces og slutresultat. Samtidig har vi fokus på ikke at overskride grænser, men i stedet udfordre individerne på deres mod. Vores udfordring er, at vores kompetencer og erfaring indenfor emnet på nuværende tidspunkt ikke er helt identificerbart med deres.
Vi har ud fra vores samskabelsesforløb set på "den æstetiske fordobling", som er et begreb af Janek Szatkowski vi gerne vil referere til. (Austring, B. & Sørensen, M. s. 172-173).
Dobbeltheden opstår ved, at deltagerende i forløbet supplerer og komplementere hinandens formudtryk, hvor man sammen skaber nye former og ny indsigt udvikles. Modellen hedder "Kollektiv æstetisk virksomhed og læring", og kan forklares således: A udtrykker sig og kommunikerer gennem et formsprogligt udtryk (A*) B udtrykker sig og kommunikerer gennem et formsprogligt udtryk (B*) A og B producere en fælles form C – som indeholder A* og B* A og B kommunikerer både direkte og igennem A* og B* Formudtrykkene A* og B* påvirker og komplementerer gensidigt hinanden. C er således et intersubjektivt udtryk for A's og B's oplevelse af verden.
Teknikloop:
Dobbeltheden opstår ved, at deltagerende i forløbet supplerer og komplementere hinandens formudtryk, hvor man sammen skaber nye former og ny indsigt udvikles. Modellen hedder "Kollektiv æstetisk virksomhed og læring", og kan forklares således: A udtrykker sig og kommunikerer gennem et formsprogligt udtryk (A*) B udtrykker sig og kommunikerer gennem et formsprogligt udtryk (B*) A og B producere en fælles form C – som indeholder A* og B* A og B kommunikerer både direkte og igennem A* og B* Formudtrykkene A* og B* påvirker og komplementerer gensidigt hinanden. C er således et intersubjektivt udtryk for A's og B's oplevelse af verden.
Teknikloop:
Hvilke medier og hvilken teknik er relevant at inddrage?
Vi benytter os af den teknik vi har til rådighed og har kendskab til, hvilket består af en almindelig PC, iPhones og MacBook. Vores blogindlæg laves på computer, som vi også bruger til at kommunikere igennem. Vi har et videokamera til rådighed, som vi anvender når vi filmer vores videoer. Derefter redigerer og klipper vi sammen i videoredigeringsprogrammet "iMovie".
Vi har ydermere brugt en iPhone app (Bitmoji) til at skabe et billede af os selv til bloggen.
Vi har ydermere brugt en iPhone app (Bitmoji) til at skabe et billede af os selv til bloggen.
Rammeloop:
Hvor og hvordan skal forløbet foregå? Her skabes rammer, bestemmes regler og mulige benspænd.
Vi samskaber med Randers Lilleskole, som har et dramahold bestående af nogle unge fra udskolingsklasserne. Kommunikationen og samskabelsesprojektet kommer til at foregå igennem vores blog "Drama på tværs".
Vi har haft fokus på igangsættelsesformerne, og har i vores samskabelsesprojekt valgt, at benytte os af rammestyring og induktiv. Rammestyring sker igennem opgaver med forskellige grader af åbenhed for løsninger. Induktiv sker igennem klare og åbne rammer.
Vi bruger disse begreber således: Der skal laves en fortolkning ud fra en valgfri sang, som vi og de selv bestemmer. Rammerne er styret på den måde, at vi stiller et krav om, at sangen skal fortolkes på en ny måde fra video til video. Fortolkningsformen skal være indenfor dramagenren, og man må ikke tage noget der er blevet taget i forvejen (Gravesen, D.T, s. 256-257).
Hvordan videoen laves og sættes sammen er frit, og det er kun fantasien der sætter grænserne. Vi har valgt at rammestyre projektet på denne måde for, at inspirere de unge til at udvikle deres kreativitet og udfoldelse indenfor nuværende kompetencer.
Vi har haft fokus på igangsættelsesformerne, og har i vores samskabelsesprojekt valgt, at benytte os af rammestyring og induktiv. Rammestyring sker igennem opgaver med forskellige grader af åbenhed for løsninger. Induktiv sker igennem klare og åbne rammer.
Vi bruger disse begreber således: Der skal laves en fortolkning ud fra en valgfri sang, som vi og de selv bestemmer. Rammerne er styret på den måde, at vi stiller et krav om, at sangen skal fortolkes på en ny måde fra video til video. Fortolkningsformen skal være indenfor dramagenren, og man må ikke tage noget der er blevet taget i forvejen (Gravesen, D.T, s. 256-257).
Hvordan videoen laves og sættes sammen er frit, og det er kun fantasien der sætter grænserne. Vi har valgt at rammestyre projektet på denne måde for, at inspirere de unge til at udvikle deres kreativitet og udfoldelse indenfor nuværende kompetencer.
Kulturloop:
Hvilken kultur vil vi gerne fremme? Her rettes opmærksomheden mod den kultur, der skabes omkring medierne i samspillet med målgruppen.
"Courage is contagious. Every time we choose courage, we make everyone around us a little better and the world a little braver". (https://brenebrown.com)
Ifølge Brené Brown findes der to kasser for mod. I den ene kasse er de modige mennesker, som går efter det der er i hjertet, og som tør gå i relation velvidende om at de kan blive såret. Modige mennesker føler at de er gode nok og er livet værd. I den anden kasse er de umodige mennesker, som føler at de er nødt til at skrue op og ned for deres følelser, for at aflede deres tvivl på egen usikkerhed. De har et "usynligt" syn på deres egne præstationshandlinger, og føler derfor at de skal kæmpe ekstra for at bevise at de har en betydning.
(https://www.ted.com/talks/brene_brown_on_vulnerability)
(https://www.ted.com/talks/brene_brown_on_vulnerability)
Sårbarheden lever i os alle, da det er en dominerende faktor som afholder os fra at turde gøre noget, eller være modige. I vores samskabelsesprojekt har vi et ønske om, at gå helhjertet ind i samarbejdet, og få sårbarheden vendt til en anderledes forståelse af begrebet "mod". Det gør vi ved, at vi fra video til video smider mere og mere af de "opsatte" masker, selvom vi ved at der er chance for at vi kan fejle, og vi så ikke mere kan gemme os bag de opsatte facader og udklædning, men derimod står frem som vi er. Vi vil vise hvad mod er for os, for at inspirere andre til at turde gøre det samme.
Æstetisk og kreativt loop:
Hvilke æstetiske elementer skal i spil? Her tages særligt vare på det æstetiske, kreative og kunstneriske.
"Drama som æstetisk læreproces rummer således komplekse og mangesidige læringspotentialer, der giver deltagerne en særlig mulighed for at udvikle kropslig forankret forståelse af både sig selv, hinanden og den verden, de er omgivet af og socialiseres ind i" (Austring, B. & Sørensen, M. s. 91).
I vores æstetiske læreproces skaber vi mulighed for såvel den enkelte deltager som fællesskabets deltagelse, at kunne være aktivt skabende med, at omsætte egne oplevelser og erfaringer til et konkret produkt, som bidrager til, at kunne skabe en forankret forståelse, af ens identitet, personlig og verdenen vi socialiseres i. De elementer vi har valgt at sætte i spil i vores samskabelsesprojekt er dans, sang, musik og fortolkning.
Valget er faldet på disse, da vi ved at vores målgruppe har kendskab til elementerne i deres drama, og ser det som en mulighed for, at videreudvikle på deres kompetencer indenfor området. Vi som gruppe har lagt vægt på, at gøre vores videoer kreative indenfor elementerne ved, at udfolde os i dem alle.
Vi bruger kreativiteten i forhold til bl.a. udklædning, roller, rekvisitter og sangskrivning.
"Drama som æstetisk læreproces rummer således komplekse og mangesidige læringspotentialer, der giver deltagerne en særlig mulighed for at udvikle kropslig forankret forståelse af både sig selv, hinanden og den verden, de er omgivet af og socialiseres ind i" (Austring, B. & Sørensen, M. s. 91).
I vores æstetiske læreproces skaber vi mulighed for såvel den enkelte deltager som fællesskabets deltagelse, at kunne være aktivt skabende med, at omsætte egne oplevelser og erfaringer til et konkret produkt, som bidrager til, at kunne skabe en forankret forståelse, af ens identitet, personlig og verdenen vi socialiseres i. De elementer vi har valgt at sætte i spil i vores samskabelsesprojekt er dans, sang, musik og fortolkning.
Valget er faldet på disse, da vi ved at vores målgruppe har kendskab til elementerne i deres drama, og ser det som en mulighed for, at videreudvikle på deres kompetencer indenfor området. Vi som gruppe har lagt vægt på, at gøre vores videoer kreative indenfor elementerne ved, at udfolde os i dem alle.
Vi bruger kreativiteten i forhold til bl.a. udklædning, roller, rekvisitter og sangskrivning.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar